De ontwikkeling van een nieuw plaform
Al meer dan 100 jaar zijn de Bouwberichten onderdeel van de titel Cobouw. Aannemers en toeleveranciers gebruiken de Bouwberichten al die tijd om nieuwe projecten te vinden en leads te genereren. Eerst knipten ze de advertenties uit de krant, later maakten ze gebruik van de database Bouwberichten.nl.
Hoewel klanten aangaven heel tevreden te zijn over de kwaliteit van de informatie, gaven ze ook steeds vaker aan dat ze de database erg lastig te gebruiken vonden. Daarnaast werd de concurrent Bouwplannen steeds actiever en was het noodzakelijk een onderscheidende propositie in de markt te zetten. Hoog tijd dus voor een nieuwe propositie en een nieuwe interface!
Het project is gestart met een usability test onder ervaren gebruikers van de database. De resultaten waren helder en een roadmap werd geformuleerd. Daarnaast werd in een strategische sessie aan de hand van het Lean Canvas model een nieuwe strategische propositie geformuleerd. Bouwberichten geeft klanten niet alleen leads, maar ook door slimme verbindingen in de database inzage in het netwerk van de belangrijkste partijen in de markt.
In samenwerking met partner Fabrique werd in Delft tijdens een pressure cooker sessie in vier dagen tijd een prototype voor de nieuwe interface gebouwd. Deze is direct daarna getest met klanten. Hoewel de feedback over het algemeen erg positief was, moesten er op een aantal plaatsen een aantal essentiële aanpassingen gedaan worden. Het prototype is aangepast, nogmaals getest, aangepast, getest, net zo lang tot onze klanten tevreden waren. Daarna kon het product gebouwd worden in voorbereiding van de lancering van de propositie op 1 september.
De introductiecampagne
In de introductiecampagne stond de vraag centraal hoe je de nieuwe propositie zo opvallend mogelijk in de markt kon zetten en hoe je duidelijk kon maken dat het om een wezenlijk ander product gaat dan de concurrent Bouwplannen.
Op basis van de strategische sessie met het Lean Canvas is besloten om de netwerkfunctionaliteit van Bouwberichten centraal te zetten en deze uit te werken in speelse opvallende advertenties. Niet alleen in de printmedia van BIM Media, maar ook online en zelfs via de radio.
Begin september is het nieuwe product gelanceerd en de campagne gestart. In de eerste maand werden er meer dan 180 leads voor Sales binnengehaald (een stijging van bijna 30%). Bestaande klanten van het product waren na een aanvankelijke wenperiode enthousiast over de aanpassingen en prospects waren snel overtuigd van het nut van de database en de kwaliteit van de informatie. De conversietijd tussen de aanvraag van een proefabonnement en de uiteindelijke deal is van 3 maanden naar 2 maanden gegaan.